Coneix el Reglament (3): triple repetició

Dimarts, 12 de Novembre de 2013 02:31
Imprimir

coneix_el_reglament

Reprenem la secció sobre reglament

Teniem ganes de recuperar el raconet de la web dedicat a les regles del joc i aquesta norma en concret ens ha servit d'excusa (per cert, podriem dir que està d'actualitat, oi?).

Les Lleis dels Escacs de la Fide http://www.escacs.cat/reglaments/lleis.pdf recullen en el seu article número 5 "la finalització de la partida". El 5.1 explica quan una partida finalitza en victòria (escac i mat, o per abandonament) mentre que el 5.2 descriu les diverses circumstàncies en que el resultat són les taules.

Més concretament el punt 5.2.d diu el següent: "d. La partida pot(1) ser taules si es donarà(2) o ja s'ha donat(3) qualsevol posició idèntica(4) almenys tres vegades(5) sobre el tauler. Veure article 9.2"

L'article novè està dedicat a les situacions de taules. I concretament el 9.2 diu: "La partida és taules, per una correcta reclamació(6) del jugador que està en joc(7), quan la mateixa posició, almenys per tercera vegada (no necessàriament per repetició de jugades(8)):
          a) es produirà, si el jugador primer anota la seva jugada en la seva planella i declara a l'àrbitre la seva intenció de fer-la(9); o  
          b) acaba de produir-se i el reclamant està en joc(10).
Les posicions com en (a) i en (b) són considerades la mateixa si és el mateix jugador qui està en joc(11), les peces del mateix tipus i color ocupen les mateixes caselles(12), i els moviments possibles de totes les peces d'ambdós jugadors són els mateixos(13).
Les posicions no es consideren la mateixa si un peó pot haver estat capturat al pas i després no podrà ser capturat d'aquesta manera(14). Si s'ha de moure un rei o una torre, es perdrà el dret a l'enroc, en cas d'existir, només després de fer el moviment(15)."

Anem al detall, repassant els matisos

Ens ha semblat pertinent esmicolar el redactat dels dos articles per entendre els matisos, com hem de plantejar la reclamació de forma impecable  i que, així, sigui atesa per l'àrbitre. No fer-ho pot suposar perdre mig punt.

(1) La partida pot ser taules. És una possibilitat, no és un automatisme. Esdevé taules per la reclamació (suposem que als dos jugadors els convingués només la victòria o senzillament no s'adonen d'aquesta possibilitat). Per tant, tampoc no pot ser apreciada "d'ofici" per l'àrbitre.mundial_2013_1
(2) La posició és a punt de repetir-se i és el torn de joc del reclamant. Aquest és el moment exacte. Apuntem el fet de que si un realitza la jugada deixa d'estar en el seu torn i perd el dret de reclamar. S'ha de fer abans de jugar.
(3) Supòsit diferent La posició s'ha repetit pel moviment de l'adversari i és el torn de joc del reclamant. Novament, abans de realitzar la seva jugada ha de fer l'oportuna reclamació.
(4) Posició idèntica, fotogràfica. El que compta és una tercera posició, que la disposició de les peces a sobre de l'escaquer sigui la mateixa (malgrat l'ordre de les jugades sigui diferent). Sovint diem triple repetició de jugades... no! Estrictament és la triple repetició de posició.
(5)  Almenys tres, suposa que també es pot reclamar a la quarta, cinquena... repetició.
(6) Reclamació correcta. Si formalment hi ha un error es perd el dret a reclamar (el més habitualment és reclamar havent jugat, i per tant sense disposar del torn).
(7) Cal disposar del torn. Insistim.
(8) L'ordre de les jugades no té perque ser necessàriament el mateix. És indiferent si la seqüència és idèntica o no.
(9) Fins i tot, realitzar el moviment de la peça sense apretar el rellotge invalida la reclamació. Cal anotar la jugada i avisar l'àrbitre la intenció de fer el moviment que conduirà a la tercera posició idèntica.
(10) Si la posició triplicada es produeix per jugada de l'adversari, cal avisar llavors a l'àrbitre. Novament sense jugar, i mantenint la disposició del torn.
(11) A les tres posicions repetides cal que correspongui jugar al mateix color a continuació.
(12) El que compta és que la posició sigui la mateixa (és indiferent si les torres o els cavalls han intercanviat caselles en posicions idèntiques: es considera la mateixa posició). Expliquen l'anècdota d'un GM que va demanar etiquetar les dues torres per demostrar que en alguna de les tres posicions les torres havien permutat caselles. No s'accepta.
(13/14/15) Els moviments assignats a les peces han de ser els mateixos. Això afecta a la possibilitat de menjar al pas o a enrocar-se. De poder fer-ho, a no fer-ho suposa una variació que distingeix substancial les repeticions. No s'acceptaria la reclamació de taules.